Proteiny

Proteiny, aneb bílkoviny jsou z našeho pohledu nejdůležitější částí vaší stravy. O tomto tématu se roky vedou debaty. Všichni se shodnou na tom, že bez proteinů se lidské tělo neobejde! V tomto článku si řekneme, k čemu slouží, co dodržovat a odpovíme si na několik často pokládaných dotazů.

 

K čemu slouží?

1) Proteiny jsou základní složkou pro budování svalů

2) Pro správnou regeneraci je důlěžitý dostatečný denní příjem proteinů

3) Proteinové nápoje obsahují také velké množství vápníku, které je důležité pro kosti

4) Dnešní strava neobsahuje dostatečné množství proteinů a proto je nutné doplňovat je jinou formou

5) Dlouhodobé dodržování příjmu proteinů pomáhá snížovat únavu

6) Dostatečně vysoký podíl proteinů ve stravě výrazně pomáhá při redukci váhy a spalování tuků

diet

Co dodržovat?

Proteiny jsou jedním ze tří nejdůležitějších zdrojů energie pro lidské tělo. Ať už milujete maso, jste vegetarián, nebo vegan, vaše tělo se bez proteinů neobejde. K čemu slouží jsme vám už vysvětlili. Pojďme si tedy říct, co dodržovat, aby naše tělo reagovalo tak jak má.

Dle běžných rad by měl člověk do sebe dostat alespoň 2g bílkovin na 1kg váhy. Pokud vážíte 60kg, měli byste denně sníst alespoň 120g bílkovin. Problém však je, že většina z nás se stravuje rychle v práci a množství bílkovin je mnohdy nízko pod hranicí 2g/1Kg váhy. Pokud navíc sportujete, potřebné množství se zvyšuje. U některých jedinců může být tato potřeba až na 300g denně. A to už je pořádná dávka proteinů.

protein

Kdy a jak užívat??

Dostatečný příjem proteinů lze do těla dodávat formou nápojů. Prášek bychom doporučovali míchat zásadně s vodou. Mléko je totiž pro dospělého člověka nepřirozené. Látky v mléce jsou pro nás těžko stravitelné a proto jsou nevhodné! Míchejte tedy protein výhradně s vodou.

Pokud nesportujete, pak si proteinový nápoj můžete dopřát kdykoliv. Doporučovali bychom zařadit jej ke snídani, jako nápoj. A poté zase večer, opět jako nápoj k jídlu. Při dodržení tohoto pravidla si hned při prvním použití všimněte faktu, že nápoj vás zasití a nebudete se tedy dojídat nezdravým jídlem. Dá se také využít jako částečná náhrada jídla, když máte hlad a není nic po ruce. Určitě bychom nedoporučovali dlouhodobě užívat proteinový nápoj jako náhradu stravy, ale pokud si ve 12h dáte protein a ve 14h sinormální jídlo, pak jste situaci vyřešili na výbornou. Proteinový nápoj můžete užívat každý den. 

Pokud sportujete, pak by se užívání proteinového nápoje mělo stát každodenní záležitostí. Ideálně do 30min po probuzení, poté opět 30min po cvičení a ještě večer před spaním. Tím zajistíte dostatečný přísun bílkovin a vaše svaly budou správně regenerovat. Jedině tak dojdete ke svému cíli. 

Několik málo faktů:

Naše tělo čerpá energii primárně ze tří zdrojů: bílkoviny (proteiny), tuky a sacharidy (cukry). Proteiny v jídle jsou často součástí mnoha dalších látek, které jsou pro lidské tělo velmi důležité. A zde nastává vysvětlení několika faktů. Většina žen má problém s nedostatkem železa v krvi. Již mnohokrát jsem byl svědkem, že ženám nechtěli při dárcovství odebrat krev, protože jejich hladina železa byla příliš nízká. To je způsobeno jinou stavbou hormonů v těle, ale také stravou, která bývá u žen méně bohatá na maso a proteiny.

Časté otázky:

1) Ženy se často ptají: Nebudou mi příliš růst svaly, když budu cvičit a pít protein? Nechci mít příliš velká stehna, nebo zadek.

Ne nebudou dámy. Proteiny jsou stejně tak důležité pro muže jako pro ženy. A to při jakékoliv formě cvičení. Ženské tělo neobsahuje testosteron a ostatní mužské hormony, které mají velký vliv na nárůst svalové hmoty. Pokud ženy chtějí, aby jim opravdu hodně narostly svaly, musely by doplňovat mnohem víc látek, než pouze proteiny (ale o tom v jiném článku). Nemusíte se tedy bát, že by větší příjem proteinů způsobil nárůst vašich problémových partií. 

2) Jaký druh proteinu si vybrat?

Na trhu existuje velká řada proteinových nápojů. Od syrovátky, kaseinů, tzv. whey proteinů, sojových proteinu atd. Zde je nutné si uvědomit, jaký je váš záměr užívání proteinu, jestli na zhubnutí, na nabrání svalstva, nebo pouze na doplnění bílkovin. V každém případě je nejlepší se s někým poradit, kdo již nějaké zkušenosti v této oblasti má. Za nás můžeme říct, že protein většinou nazvaný jako WHEY bude vyhovovat většině z vás.

3) Kolik gramů užívat v jedné dávce a s jakým množství vody míchat?

Na každém obalu by mělo být doporučené dávkování. Většina balení obsahuje odměrku. Pokud tedy smícháte přibližně 25 g proteinu s 300 ml vody, pak je tento poměr ideální. 

4) Kdy je nejlepší proteinový nápoj užívat?

Při pravidelném sportování je nejlepší užívat protein vícekrát denně a to především hned po probuzení, kvůli doplnění bílkovin, které byly behěm noční regenerace spotřebovány. Poté hned po cvičení a to opět kvůli doplnění všech potřebných látek pro růst, regeneraci atd. A ideální také hodinu před spaním. Je totiž velmi důležité zásobit tělo v průběhu celého dne.

Pokud nesportujete tak často, pak zvolte stejný postup, ale bez dávky po tréninku.

 

Facebook Twitter Google+ Pinterest