Aerobní vs Anaerobní cvičení

Určitě jste už slyšeli rady typu: "zařaďte více aerobní, nebo anaerobního cvičení" Ale co to vlastně znamená? A jaký je mezi tím rozdíl?

Pomatujete si hlášku z reklamy na lentilky? "BAREVNÝ SVĚT V HRSTI"

Lidé mají rádi rozmanitost. Ať už se jedná o jídlo, oblečení, nebo sport.

Nenajdeme člověka, který by nám řekl: "Mě baví jen běhání". Většinou se věnujeme více aktivitám.

Já od sprna do března hraju lední hokej. Do toho chodím cvičit, jezdím na snowboardu a když mám čas, tak dělám snowkiting. Rád si ale zajdu i na squash, nebo badminton. No a o létě radši ani psát nebudu, protože seznam by byl opravdu dlouhý.

A proč to vůbec říkám? Protože naše tělo funguje stejně jako naše mysl. Také potřebuje rozmanitost a různorodost.

Aerobní cvičení

Dá se označit jako dlouhodobé cvičení, které má vytrvalostní charakter.

Mělo by trvat minimálně 20-30 minut.

Zatěžuje převážně kardiovaskulární systém (srdce) a vyžaduje výrazné zapojení plic, tedy dýchacího ústrojí.

Naše tělo při tomto druhu cvičení začne využívat tuky jako energii, zvýší se tím množství "spáleného" tuku.

POZOR - častou chybou je příliš vysoké zatížení. Mnohdy si myslíme, že čím více se potíme, tím více pálíme. To nemusí být pravda. Pocení je pouze reakce těla na přehřátí organismu. Běhejte raději pomalu a delší dobu.

A jaký je tedy ideální sport na aerobní cvičení?

Cyklistika, in-line bruslení, spinning, pomalý běh, chůze, tanec a tím nejlepším je plavání. Sportů je celá řada, ale tyto jsou dle nás ty nejrozšířenější.

swim

Anaerobní cvičení

Krátkodobé intenzivní cvičení. Typickým příkladem je posilování. Pokud cvičíme například 4 série po 10 opakováních, provádíme anaerobní cvičení.

Myslí se tím pohyb s vysokým zatížením v krátké době.

Svaly díky tomu posilují a při správném postupu může dojít k jejich růstu. Zvětšuje se také síla svalů.

A jaký je tedy ideální sport na anaerobní cvičení?

Posilování, sprint, bojové sporty, cvičení s vlastní váhou, cvičení na hrazdách atd.

gym

A proč tedy cvičit obojí, když chceme zhubnout? Nebo když chceme nabrat svaly?

Dnes převážná většina z nás nepracuje přímo fyzicky. I ve výrobní sféře většinou stojíme, nebo sedíme na jednom místě a pohybujeme pouze rukama.

Naše fyzická aktivita velmi klesá a svalové zapojení je mnohem nižší.

Pokud budeme jen cvičit v posilovně, budeme mít velké svaly, ale naše klouby a kosti budou trpět kvůli nedostatku aerobního pohybu a v budoucnu může dojít k onemocněním pohybového aparátu (kosti, vazy).

A pokud budeme zase jen jezdit na kole, naše tělo nebude mít dostatečně silné svaly, aby nás udrželo pohromadě.

Jsou to prostě spojené nádoby, jin a jang.

Facebook Twitter Google+ Pinterest